Vegotips: det perfekta mellanmålet

Jag har alltid varit en djurvän. Jag har aldrig kunnat se på videos som sprids på facebook där man ser hur fjädrar slits från fåglar. pälsen rivs av innan djuret har dött och djuren flås och torteras levande på grund av att man vill ha pälsen och sälja den dyrt. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en äkta päls av något slag när det finns fake-päls som ofta är mycket finare och mycket mycket billigare. När jag köper kött köper jag aldrig något annat än svenskt kött, för vi Sverige har iallafall djuren det bra om man jämför med vissa andra länder. T.ex. kycklingar föds ju upp hur många som helst på ett jättelitet område, och de äter mat som gör att de växer fortare så att de sedan kan slaktas och slakteriet kan tjäna pengar på dem.
På senare tid har jag börjat tänka mer på vad jag äter, jag har velat äta vegetariskt minst en gång i veckan och det tycker jag faktiskt vi lyckas ganska bra med här hemma. Det finns vissa saker som jag tror jag aldrig skulle klara mig utan, som t.ex. oxfilé och tacofärs. Men mitt mål är inte heller att bli vegetarian på heltid utan att välja bättre alternativ och unvika kött om jag kan. 
Jag antar att många av er känner till Therese Lindgren? Hon är ju vegan, vilket betyder att man inte bara är utan kött utan även utan mjölk, ägg, fisk o.s.v. och hon tipsade om en soyghurt (som yoghurt fast den är gjord av soya) som hon tyckte vad väldigt god. Vem tror ni inte var tvungen att testa den? Jag gick in på deras hemsida (planti.se) och kikade runt lite, men jag fick inga svar på var man kunde köpa den. Jag trodde inte att den såldes i vanliga butiker, men jag gick in på Ica häromdagen och gissa vad som stod där i kylen, som numera står i min kyl?!
Plantis produkter är inte bara veganska utan de ägs av ett ideell stiftelse som delar ut sitt överskott till välgörandra ändamål. De har inte bara soyghurt utan även chokladdryck, risdryck, soyadryck och liknande matlagningsgrädde men den är förstås gjord på havre! 
Den här soyghurten är sååå god. Som Felix sa så smakar den faktiskt lite smält mjukglass med mycket vaniljsmak. Det blir definitivt en ny favorit!
Jag brukar äta den till frukost eller mellanmål. Idag toppade jag den med cashewnötter, solrosfrön och ekologisk müsli. 
 


Anonym    •     •   http://ottiliawykman.blogg.se

Ååh mååste bara köpa den ju!!😍










Kom ihåg mig?